Vanliga frågor om Betalt Direkt
Vad innebär tjänsten Betalt direkt?
Vår tjänst InExchange Betalt direkt innebär att man kan få betalt direkt för sina fakturor istället för att vänta tills att fakturan har förfallit. Ni säljer fakturan till oss och vi tar hand om administrationen, så att ni direkt förbättrar ert företags likviditet.
Vad kostar det att använda tjänsten?
Det utgår ingen månads- eller årsavgift för att använda tjänsten. Det enda ni betalar är en kreditavgift per faktura. Ni kan få upp till 97% av beloppet på er faktura.
Vilka fakturor kan jag få betalt för?
Ni kan få betalt för de flesta fakturor, men det finns givetvis undantag och det kan till exempel vara att kunden har för många kreditnotor eller att fakturan har för lågt belopp. I nuläget köper vi bara fakturor till svenska företag.
När och hur får jag betalt?
För att få betalt för fakturorna som ska säljas så krävs det att offerten som har skickats till er godkänns. Offerten skickas per mail till den som är ansvarig för offerterna. Ni finner den även under fliken Factoring på ert InExchange-konto. Om offerten accepteras innan kl 11.00 så kan beloppet överföras till er samma dag, annars nästa bankdag. Betalningen förs över till det bankkonto som ni har uppgivit i avtalet.
Hur ser fakturan ut som skickas till min kund?
När vi köpt fakturan skickar vi ut den till mottagaren med vår fakturamall och våra betaluppgifter.
Vad händer efter utbetalning?
Vi mailar då två rapporter till er som ni kan behöva för er bokföring. Ena rapporten är en utbetalningsspecifikation där ni ser vilket konto pengarna betalats ut till och när. Den andra är en avräkning där själva köpet specificeras.