Enligt den egna beskrivningen ville han ”öka prestandan”.
Men på polisspråk heter det ”trimning” och det är, som bekant, inte tillåtet.
Fast allvarligt talat. Hur mycket lagbrott är det att pressa fram lite extra fart ur en stackars plågad moppe? Nej, precis. Plockandet med uppborrade cylindrar och grövre kolvar som Patrik sysslade med i ett garage hemma i Götene – på den tiden det bara fanns två tv-kanaler i landet – kan knappast beskrivas som klammeri med rättvisan.
Snarare en första bekantskap med god ingenjörskonst.

Och beträffande rejäla fartresurser kompenserades det ett antal år senare. Patrik blev i början av 90-talet ägare till en Kawasaki 900-kubikare med tio år på nacken. Han har fortfarande kvar samma hoj, men erkänner att han åker på den alltför sällan.
Även ingenjörsspåret eskalerade kan man säga.
I ungefär samma veva som nämnda Kawasaki kom in i livet växlade Patrik yrkeskarriär. Han gav upp tillvaron som installationselektriker och satte sig i skolbänken för att bli driftingenjör. Studierna justerades dock under resans gång. Han utbildade sig till dataingenjör i stället.

Numera ägnas fritiden främst åt familj och bostad. Patrik bor i villa i Mariestad med fru och två barn i tonåren. Huset kräver naturligtvis sedvanlig skötsel, likaså behövs det en duglig grillmästare när det läggs något gott på utegrillen och det finns alltid fotbollsmatcher att gå på eftersom ena ätteläggen lirar boll.
Och så står det faktiskt en moped i garaget. En Puch Florida 1974.
Men om den är trimmad eller inte låter vi vara osagt.