4 enkla steg för bättre planering

Nu när höstmörkret smyger sig på spenderar jag helst kvällarna i soffan. Där kan jag njuta av känslan jag får när jag är helt klar med dagens uppgifter.

Det som har gjort att jag kan koppla av är att jag har lyckats hitta ett sätt att planera min arbetsdag för att få mest möjliga gjort på den tid jag har på kontoret. I och med det kan jag koppla bort tankarna på dagens arbetsuppgifter när jag väl kommit hem.

Min metod
Jag har testat många olika metoder och nu har jag kommit fram till ett sätt som fungerar för mig och som jag mer än gärna delar med mig av. Mitt mål är att du ska kunna tänka i slutet på dagen ”Idag har jag gjort ett riktigt bra jobb och jag vet exakt vad jag ska göra imorgon och resten av veckan!”

Fyra enkla steg:

1. Planera!
Jag börjar redan söndag kväll med att lägga någon timme åt att planera det jag vill hinna med under kommande vecka. Både privat och arbetsrelaterat. Därefter uppskattar jag ungefär hur lång tid jag behöver lägga på varje uppgift.

2. Ta de svåra sakerna först
När jag skrivit ned alla uppgifter så ställer jag mig frågan – ”Vilken av uppgifterna tar mig mest framåt om jag löser den?” Med detta menar jag vilken av uppgifterna som lättar min arbetsbörda mest genom att göra klart den. Jag sätter de jobbigaste uppgifterna först, för om jag börjar där så blir resten av dagen både enklare och roligare. Det är lika bra att kavla upp ärmarna, ta tjuren vid hornen och få det gjort direkt när arbetsdagen börjar.

3. In i kalendern
Nästa steg blir att schemalägga uppgifterna i kalendern. För mig har det alltid fungerat så att om det finns i kalendern, blir det gjort.

4. Schemalägg inte för mycket
Mitt tips är att inte planera upp 8 timmar om dagen. Lägg in de uppgifter som börjar med prioritet ett och som tillsammans tar sex timmar att göra. Anledningen till detta är att de resterande två timmarna kan delas jämnt mellan dagens spontana händelser, såsom inkommande brådskande mail, möten med kollegor och andra som rycker i dig utan att ha bokat in tid. Nu låter det lite märkligt att planera in tid för spontana möten, men tro mig – du kommer få mycket mer gjort genom att ha dedikerad tid till detta.

När jag började med att planera min dag behövde jag lägga ner lite mer tid på att få till rutinen i början, precis som det är med alla nya rutiner innan de blir en vana. Nu när jag har rutinen på plats har den sparat mig massor med tid och snurr i huvudet.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få unika erbjudanden, information och tips för att driva ditt företag.

Dela denna artikel

Facebook
Twitter
LinkedIn

Läs vidare...

Tips & Råd

Ta emot alla leverantörsfakturor i samma flöde

Sofia Euström på InExchange berättar i den här artikeln hur ni kan få alla era leverantörsfakturor i elektronisk upplaga och i ett enda flöde.
Per Gustafsson
Tips och råd om upphandling Tips och råd om upphandling
Tips & Råd

Våga upphandla på ett nytt sätt

”Tänk nytt och problemorienterat” råder Christifer Wiechert alla offentliga förvaltningar som ska göra upphandlingar på IT-sidan. Christofer listar flera viktiga tips.
Per Gustafsson
Verifiering med BankID Verifiering med BankID
Tips & Råd

Skydda dig mot bluffakturor i sommar

Sommar och sol och högsäsong för bluffakturor, men vi delar knepen för att slippa dem i år!
Per Gustafsson

Ladda ner din guide om Peppol

Vad är Peppol och hur fungerar det? I denna guide får du lära dig mer om Peppol som format och infrastruktur. Enkelt och pedagogiskt.

Basic

Premium

Enterprise