Svenska Dagbladet publicerade nyligen en artikel om den potentiella mängd brev som har försvunnit i postens hantering. Antalet skulle kunna röra sig om så mycket som 5,5 miljoner brev även om det inte går att veta exakt hur många som försvunnit.
Låt oss ändå anta att det ligger därikring – min spontana tanke är då: hur många av dessa brev är fakturor?

Vilken omsättning har fakturorna som inte levererats och hur har det påverkat företagens likviditet? En del företag skickar många fakturor med låga belopp och är därför inte så sårbara. Men för andra företag är det helt avgörande att fakturan kommer fram, hanteras och betalas.
Man kan alltid diskutera en lösning på det senare problemet, hur man ser till att likviditeten inte ska vara lidande för sena betalningar. Men det första problemet är ju att fakturan kanske inte ens kommer fram.

Fördelen med e-fakturor är just detta att de är elektroniska. De är spårbara och kan varken gå sönder i en sorteringsmaskin, bli uppeldade i en saboterad brevlåda eller delas ut till fel mottagare.
Spårbarheten är faktiskt värd ett extra kapitel tack vare att den är så bra och framför allt säker för leverantören. Fakturorna loggas från leverantör till operatör och från operatör till mottagare. Det ingår även kvalitetskontroller som säkerställer att informationen som stod i fakturan är samma information som också kom fram.
Visst. Gällande pdf-fakturor kan man förstås skriva fel mejladress, och i bland är en del spamfilter mer aggressiva än andra, men i sådana fall träder en extra kontroll in och återkopplar om fakturan inte kommer fram.

Återkoppling är således ett annat nyckelord. Den mänskliga faktorn kommer vi nämligen aldrig ifrån. I bland stämmer inte referensen. I bland har man fel organisationsnummer på en kund. Men här vet leverantören redan från dag ett varför det hakat upp sig. Det dröjer inte till dag 41 då mottagaren undrar varför det kommit en påminnelse när de inte fått någon originalfaktura.
Nyttan med e-fakturan är därmed solklar både för leverantör respektive kund. Som operatör jobbar vi aktivt med leveransen av fakturan, och inte bara hanteringen. Detta ger de elektroniska fakturorna en helt annan kvalitetsstämpel och en tryggare säkerhet för utställaren av fakturan.

Alla som skickar e-fakturor, och till den lägre kostnad som förfarandet förknippas med, är förlitade en betydligt högre spårbarhet. Det omöjliggör en sits där vi som operatör tvingas medge att kanske upp emot 5,5 miljoner fakturor är försvunna.
Det är bland annat av den anledningen jag ser e-faktura som en investering på flera sätt för både mottagare och leverantörer. I slutändan innebär det inte nödvändigtvis en kostnad. Snarare en besparing av både tid och pengar.