Stena Recycling har sina hållbarhetsmål ständigt i fokus.
I den miljöstrategin ingår en tydlig vilja att övergå till e-faktura och minska pappersförbrukningen.
För att lyckas med den saken har Stena Recycling tagit hjälp av InExchange och det har givit önskad effekt. E-fakturavolymen har växt enormt fort på två år. 

Trafiken med elektroniska affärsdokument ökar oavbrutet, men tempot och ivern att styra ut på den digitala motorvägen varierar fortfarande så smått. Stena Recycling AB i Göteborg tog steget på allvar för två år sedan. Deras digitala resa är ett lysande exempel på hur snabbt volymen e-fakturor kan växa om man bara är tillräckligt resolut och verkligen vill åstadkomma resultat. Utvecklingen har gått i en rasande fart. Kvantiteten inkommande e-fakturor kan snart räknas i sexsiffriga tal.
Tillväxttakten på e-fakturaområdet har rent av hållit en så hög hastighet att Stena Recycling tidigare i veckan belönades med InExchange miljöpris för 2017. Priset delas ut till företag som förmår sänka pappersförbrukningen för sig själv och andra och därigenom bidra till ett mer hållbart samhälle.

Stolta miljöhjältar

Det är känt att Stena Recycling gör stora insatser för miljön genom återvinning, men nu kan också företagets ekonomiavdelning sträcka på sig som äkta miljöhjältar.
– Precis. Nu har vi svart på vitt på att även vi bidrar. Det känns härligt, skrattar ekonomiassistenterna Irene Lund och Annika Gutenberg och nickar instämmande när ekonomichefen Ulrika Madeberg lyfter fram lagarbetet som grundlagt e-fakturaexpansionen.
– Vi är knappt tio personer till på ekonomiavdelningen. Alla har varit med och stöttat. Samtidigt som våra kollegor är stolta för vår skull ska det sägas att de också har del i det här priset.
En nyckelfaktor bakom ökningen är beslutsamheten som Stena Recycling ägt under processens gång. Något som det prisbelönta företaget även pekar på själva.
– Ja, jag tror att det gäller att ha en målmedvetenhet och förklara för verksamheten vad som är syftet med det hela, säger Ulrika Madeberg och Annika Gutenberg utvecklar vidare:
– Vi har även fått jättebra stöd från InExchange. Denise (Mattsson) och hennes kollegor har hela tiden uppmuntrat oss att övertyga våra kunder om fördelarna och förmå dem att skicka sina fakturor elektroniskt.
– Det har varit en intern process också. Filialen har bidragit på sitt sätt genom att man kontaktat kunder på sitt håll. Vi har hjälpts åt, inskjuter Irene och vänder sig i nästa sekund mot Ulrika och tillägger med ett leende:
– Vi har dessutom en chef som tycker att det är bra med elektroniska fakturor. Hon har drivit på och peppat oss.

”Bara att köra i gång”

Stärkta av e-fakturavolymens svällande omfång väljer Stena Recycling att ta sats mot ännu högre höjder. I nuläget ligger företagets andel e-fakturor en bit över 70 procent.
Samstämdheten hos trion är total: det finns mer att ge.
– Nu ska vi upp till 86 procent, det har vi skrivit på ekonomiavdelningens målkort för 2018 att vi ska uppnå, deklarerar Ulrika Madeberg raskt och personifierar den bestämda inställning till att minska pappershanteringen som verkligen kännetecknar både henne och kollegorna.
Sammanfattningsvis är det ett glatt och belåtet gäng på Stena Recycling som är stolta över att göra en insats för miljön och som samtidigt märkt att e-fakturan äger många andra positiva egenskaper.
Deras råd till dem som ännu inte övergått till det digitala formatet är rakt och enkelt:
– Det är bara att köra i gång. Visst blir det en del jobb i början, men det får man räkna med. Man vinner på det i längden, säger Irene Lund.