Jag har alltid varit impad över de gamla trappakrobaterna – brevbärarna, som verkade leva och arbeta efter devisen att ”Posten ska fram!”. Väder, vind, vatten, hundar och gamla sura tanter kunde inte påverka deras *plikt* att leverera de kuvert och paket till mig som låg i deras väska.

Självklart var de flesta försändelser adresserade fint och prydligt av till exempel en maskin i Alingsås som skrev ut TV-licensen, en postförskottsavi från Borås, eller det Orangea kuvertet. Ibland var det ett skakigt handskrivet vykort från Mykonos som berättade hur varmt det var på stranden och att ölen var kall. Adressen var kanske inte jättelätt att läsa, men den framgick och vykortet hamnade i alla fall på mitt kylskåp .

Sen fanns ju de där avsändarna som aldrig kunde lära sig mitt förnamn eller vilken Boxadress jag hade utan chansade och skrev:
”Möller”
Box ????
531XX Vinninga

…det kanske tog någon extra dag att få försändelsen, men fram kom det. Posten hade koll på sina kunder, och såg till att lösa de uppgifter som de, via portot, fått betalt för.

Samma sak om jag skickar lakrits och knäckebröd till min syster i England. Jag skriver hennes adress, sätter på frimärken och lägger på lådan. Några dagar senare så kommer det fram till henne även om hon har konstiga bokstäver i namnet och får sin post utburen av en brevbärare som inte ens vet varifrån försändelsen kommer ifrån.

Växeln hallå hallå!
Med telefonen är det på samma sätt. Du slår ett nummer, eller ja, du har ju inga nummer i huvudet längre så; erkänn, du tar fram kontakten i din telefon och klickar på ring upp. Sen efter en stund pratar du med din son i Sundsvall, din kund på Gotland, kompisen på resa i Timbuktu, telefonkön i Kramfors, läkaren i Skellefteå, din mor på bussen på väg till Bordershopen eller varför inte med oss på InExchange i Skövde. Oavsett var du är, har för telefon eller operatör. Det funkar.

Vad har då ovan exempel gemensamt?
Jo, de olika parterna använder standarder för adressering och format, och de som förmedlar tjänsterna vet vad som gäller. De som använder Telia måste inte byta 0:or mot 3:or och vända luren upponer när de skall ringa någon som använder sig av Comviq. De som skickar brev till England behöver inte skriva adresseraden bakochfram i rödtext och byta Å mot AA, för att det skall komma fram.

Det här borde vara likadant med e-faktura
Om ni som mottagare har speciella krav eller format på era elektroniska dokument, se då till att inte kräva av leverantörerna att anpassa sig efter er. Att tvinga någon att ha speciella rutiner bara för att fakturera/e-handla med just er är ingen bra idé. Låt istället operatören ta hand om att flytta och konvertera data, så att ni kan dra nytta av den stora bas av företag som redan idag skickar e-fakturor och e-order mellan varandra.

Dagligen får jag från våra (och andras operatörers kunder) förfrågningar om vi kan hjälpa till med blanketter som frågar efter e-fakturaadress, ID-nummer, format, version, tjänsteoperatörs-ID, intermediator-ID, Operatörskod, markör, SBDH, SOAP anrop, VAN-ID, stoppbit, ASH, x.400, OFTP, EAN, GLN, SWIFT, Gironummer, avdelningskoder och jag vet inte vad. Oftast vet inte ens de som kräver blanketten vad som menas eller vad informationen skall användas till.

Som operatör eller VAN*, har vi ett ansvar att utföra det uppdrag vi tar betalt för. Vi skall underlätta för våra kunder och inte lägga arbetsbördan eller kostnaden på dem, som följd av ens egen inkompetens eller dåligt genomtänkta affärsmodell. Vi tar betalt av våra kunder för att leverera e-fakturor. Vad gäller den farsot som kallas roamingavgift, en slags straffavgift från operatörer som vill ta betalt av flera än sina egna kunder, så hoppas jag de försvinner också.

Så sent som 30 Maj 2013, sa EU kommissionär Neelie Kroes att hon redan till 2014 hoppas att roamingavgifterna inom mobiltelefonin skall dessa försvinna helt.

Jag ser inga hinder för varför inte detta skall gälla även när det gäller e-fakturor.

Kommunikationen och dialogen mellan olika operatör och VAN, är inget som de olika parterna skall behöva tänka på, det är vi operatörers förbannade uppgift! Låt våra kunder fokusera på att göra det som de är bra på så att de kan e-handla och e-fakturera ännu mer!

E-fakturan ska fram!

Henrik Möller, E-fakturaevangelist

P.S. Får du som privatperson;  e-faktura till din internetbank? Har du någon gång fått uppge vilken e-fakturaadress, bank, intermediator och format du har, till den som skickar e-faktura då? Nej, jag tänkte väl det… D.S.

* VAN betyder ”Value Added Network” eller ”VärdeAdderande Nätverk”.
Inte ”VArför staNdardisera” eller ”Vi Använder Nåt annat”.