E-order hos Tele2 med hjälp av InExchange

Tele2 Tele2

Effektivare interna processer. Utrymme att skapa fler värden för kunderna.
Det är två starka målsättningar för i princip alla företag.
Det är också två av de tyngsta anledningarna till att Tele2 inrättat digital e-handel. Etableringen har skett i samarbete med InExchange.
– E-handeln ökar hela tiden. Vi både vill och måste vara aktiva i den utvecklingen, säger Patrik Lindvall, manager projects and e-commerce på Tele2.

Tele2, och hjälpen de fått av InExchange att integrera en e-handelstjänst i sin verksamhet, beskrivs utförligt i den senaste publiceringen i vår särskilda sektion med diverse referenscase.
Ni hittar dit via den här länken: https://www.inexchange.se/referenser/tele2/

I artikeln framhåller Patrik Lindvall att digitaliseringen av kundernas orderbeställningar är efterlängtad.
– Vi befinner oss i en utveckling där det förutsätts mer och mer att man är kompatibel till kraven gällande e-handel. Framför allt offentlig sektor ställer det villkoret, men även den privata sidan börjar göra samma sak, konstaterar Patrik.

Rakt på sak: det handlar om att vara i takt med tiden. E-handeln växer oavbrutet. Just att företag förmår att hantera varje fas i en orderkedja digitalt är något som förutsätts allt oftare. Precis som Patrik Lindvall säger är det ännu så länge vanligast att offentliga myndigheter och enheter ställer det här kravet, men privata företag och kunder följer efter mer och mer.
Enligt Per Löfving, key account manager på InExchange, är Tele2 ett prima exempel på nuvarande utveckling. Resonemanget som Patrik Lindvall lägger fram i referensartikeln känns onekligen igen från många håll.
– Allt fler företag ser stora fördelar med att ha fakturorna elektroniskt. Och största fördelarna får man genom att skapa ett helt flöde med e-order som är kopplade till faktura, deklarerar Per och pekar på det faktum att i den elektroniska ordern ligger all information samlad såsom produkter, leveranssätt, priser och så vidare.
– Det betyder att man kan generera en faktura direkt från ordern eftersom innehållet stämmer exakt överens med det som kunden tagit emot. Vilket i sin tur innebär att det inkommande flödet går att automatisera, preciserar han.
Per tillägger i nästa sekund i en snabb reflektion:
– Jag vill säga att det är en positiv sak för båda parter, alltså att det råder minutiös koll på lagd order och dess innehåll. Och därutöver finns ju en rad andra förtjänster att hämta. Jag tänker exempelvis på tidsvinsten, den förbättrade kontrollen och att det i regel leder till färre fel i leveranserna.

Andra bitar som främjas är servicegraden och effektiviteten.
– Allt fler kunder vill lägga sin beställning elektroniskt. Givetvis känns det ju bra att kunna uppfylla det kravet, menar Per Löfving som även vänder på perspektivet och ser det hela ur leverantörens synvinkel:
– Tele2 vill få bort den manuella hanteringen av lagda order. Tack vare e-handelstjänsten vi upprättat åt dem kommer man successivt bort från detta. Teamet som Patrik omges av kan därmed, precis som han önskar, fokusera på rätt saker. De slipper lägga tid på att vara ordermottagare och i stället koncentrera sig på försäljning och utveckling.

På referenssidan berättar en rad andra företag om hur det är att vara kund hos InExchange.
Ni hittar artiklarna samlade HÄR.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få unika erbjudanden, information och tips för att driva ditt företag.

Dela denna artikel

Facebook
Twitter
LinkedIn

Läs vidare...

No data was found

Ladda ner din guide om Peppol

Vad är Peppol och hur fungerar det? I denna guide får du lära dig mer om Peppol som format och infrastruktur. Enkelt och pedagogiskt.

Basic

Premium

Enterprise