Intresseorganisationen EESPA går ut i ett öppet brev och uppmanar marknaden att rensa bort förekomsten av pappersunderlag i leveranskedjorna.
Grunden till utspelet är oron för mindre företag och deras likviditet.
I dessa ansträngda tider är snabba betalningar viktigare än någonsin.
Medan pappersutskrifter är bromsklossar i handeln ser digital fakturering till att öka farten i stället.

EESPA (European E-invoicing Service Providers Association) är gemensamt organ för Europas e-fakturaoperatörer. I nuläget har man 85 medlemmar vilka även har en nyckelroll i OpenPeppol-samarbetet. Med sin påstötning vill organisationen påminna marknaden om att man genom en betydligt aktivare användning av elektronisk affärskommunikation kan lindra effekterna av covid-19-utbrottet.
Kärnbudskapet är fångat i brevets summering: “Tänk på att vidta åtgärder i dag för att skydda marknadsintegreringen och skapa en värdefull plattform för framtiden.”
Låter det lite otydligt kan Henrik Möller ge en rakare förklaring. Henrik är samtrafiksansvarig på InExchange och sitter sedan i november ifjol som ledamot i EESPA:s exekutiva kommitté.
– Vad det handlar om, säger Henrik, är att få alla att förstå hur viktigt det är att skicka e-faktura. I kristider som dessa kan det faktiskt kan vara helt avgörande för verksamheten att få in pengarna fort. Då är e-faktura god hjälp på vägen. Det är konstaterat att digitala fakturor skyndar på betalningen.

EESPA betonar att digitaliseringen öppnar nya viktiga perspektiv. I brevet poängteras bland annat följande: “Många kommersiella företag och offentliga förvaltningar har erfarenhet av digitala processer i leveranskedjan, men de verkliga fördelarna kommer vid så kallad ’kritisk massa’ och förmågan att snabbt reagera på förändrade omständigheter med smidighet och stort fokus.”

En rad argument redovisas därutöver i listform:

  1.  Tid till betalning kan förbättras radikalt. Både större ekonomiska företag och små och medelstora företag får fördelar precis som hela samhället genom förbättrad prestanda och konkurrenskraft.
  2.  Handels- och friktionsbarriärer sänks då kedjan av diverse transaktionstyper avmaterialiseras. Pappersdokument är fördröjande inslag.
  3.  Genom att underlätta öppet datautbyte kan transaktionsdata överföras mellan handelspartner och deras valda operatörer utan skarvar däremellan. Med global räckvidd möjliggörs en handelsmiljö med avsevärt färre hinder.
  4.  Utöver att skicka filer gör operatörerna mycket mer: konverteringar, datapåfyllning, översyn av lagefterlevnad och så vidare. Det är mycket att handskas med. Insatserna skapar mervärden som oftast är välkomna. Många företag lider av den dåliga datakvalitet som kan uppstå av leveranskedjor som använder en inkompatibel blandning av papper och digitala processer.
  5.  Operatörerna har dialog med stat och regering i respektive land. I Sveriges kanaliseras operatörernas samverkan i organisationen NEA (Nätverket för Elektroniska Affärer) som därmed utgör gemensam röst gentemot statens företrädare DIGG och SFTI. Övergripande är att stödja EU:s digitala politik. Genom att vara i framkant inom digitaliseringen bidrar man till samhälls- och miljöfördelar som ligger i centrum för den offentliga politiken på området.

– Samtrafiken har underlättat handelsprocesserna, men som EESPA påpekar behöver digitaliseringen skyndas på. Särskilt som konsekvenserna av pandemin troligtvis kommer att påverka marknaden lång tid framöver. Handelsförbindelserna behöver bli snabbare och enklare. Sker kommunikationen digitalt får man den effekten, säger Henrik Möller.
Under rådande omständigheter finns all anledning att ta steget.
“Argumenten har aldrig varit så övertygande för att ta bort papper och ersätta det med säkra och pålitliga digitala processer för e-handel och automatiserade leveranskedjor. E-fakturering ger full kommersiell säkerhet och är lätt att använda” understryker EESPA i sitt öppna brev.

Brevet från EESPA går att läsa i sin helhet på den HÄR LÄNKEN