En stockholmare med stark tävlingsinstinkt

Ett säkrat affärsavtal. Eller en snärtig forehand omöjlig att returnera.
Det tillfredsställer tävlingsinstinkten hos Fredrik Norén.
Men pingisbordet på högsta våningen i Vismahuset på Kungsholmen utgör ringa del av Fredriks personliga kosmos. Han har företrädesvis Stockholm som arbetsfält och är ständigt på språng i huvudstaden.

Fredrik blev anställd på InExchange i januari 2016, men till skillnad mot majoriteten av arbetskamraterna sitter han inte i det så kallade E8-huset i Gothia Science Park i Skövde. Fredrik är placerad i Stockholm och är i dag renodlad key account manager och arbetar enbart med större befintliga kunder.
Närmaste anhalt innan InExchange var Collector Bank och ytterligare en hållplats bakåt var arbetsgivaren Prioritet Inkasso. Som utbildad civilekonom kändes det passande att jobba med finanstjänster, men han märkte med tiden att nämnda sektor varken gav honom de utmaningar han eftersträvade eller den utveckling han hoppades på.
– Men så dök InExchange upp vilket var någonting helt annorlunda med e-faktura som bastjänst, konstaterar Fredrik.
– Samtidigt noterade jag att företaget hade en unik och modern lösning för Påminnelse och Inkasso som tilläggstjänst. Det lockade också mycket. På så vis kunde jag jobba vidare lite grann i den branschen och använda min kunskap och erfarenhet på området, fortsätter han.
Bytet visade sig vara lyckat. Fredrik känner att han hamnat rätt.
– Om man säger så här: inkasso är en ganska mogen bransch. Det händer inte så mycket nya saker. Branschen som InExchange verkar inom är inte mogen på samma sätt. Där utvecklas bolagen och tjänsterna hela tiden. Det är väldigt spännande att få vara med om den resan och påverka affärsutvecklingen.

Frihet under ansvar

Men det som ter sig annorlunda i Fredriks fall, jämfört med InExchange i stort, är att han har Stockholm som bas – med kontor i Vismahuset på Kungsholmen – och arbetar i huvudsak inom 08-området. Han är själv från Huddinge ursprungligen och har som make och tvåbarnspappa valt att placera bopålarna i samma söderförort.
Arbetsterritoriet är som klippt och skuret för honom liksom villkoren att jobba självständigt och vara väldigt drivande på egen hand. Han klämmer till med uttrycket ”frihet under ansvar”. Även om det är en klyscha beskriver det förutsättningarna väl. Han bokar sina kundmöten själv och försöker att väga in logistikaspekten i den trafiktäta huvudstaden. Besöken bokas i möjligaste mån i geografiska grupperingar. Oftast blir det flera kundbesök på samma sväng.
Rollen som utposterad representant i landets största metropol medför även andra specifika betingelser. Det gäller att vara oerhört allround.
– Man blir lite av spindeln i nätet egentligen i och med att InExchange har så många olika avdelningar; projekt, utveckling, support och så vidare. Om de här stora kunderna inte hade en bestämd person att vända sig till skulle det bli väldigt många kontaktytor för dem för att få så bra vägledning som möjligt, menar Fredrik och utvecklar:
– Det är en viktig funktion att hjälpa kunden att få kvalitativa svar och stöttning genom att vara kontaktytan internt och ta hjälp av diverse avdelningar och personer för att lösa och utveckla olika ärenden.

Ser stora möjligheter

Vad ser du för potential för InExchange just i Stockholm?
– Målet är förstås att de jag sitter med ska bli ännu större och ännu nöjdare kunder hos oss så att det kan ge ringar på vattnet. En ekonomichef som använder våra tjänster kanske känner en annan ekonomichef och kan rekommendera oss.
– Sedan är det en annan rörlighet på marknaden i Stockholm. Har man en bra relation med en ekonomichef eller liknande, som flyttar på sig, kan även det innebära lite nya affärer. Det gäller också att nosa upp nya affärsmöjligheter. Det är alltid bra att ha ögon och öron öppna och lyssna på vad kunden efterfrågar.
Ambitionen är att få kunderna att använda sig av InExchange i så hög utsträckning som möjligt?
– Absolut. Ju fler tilläggstjänster vi lanserar och vill sälja desto närmare knyter vi kunden till oss. Desto större kostnadsbesparingar och effektiviseringar kan kunden uppnå tillsammans med oss.

Fakta
Namn: Fredrik Norén.
Ålder: 35.
Bor: Huddinge.
Familj: Fru Therese och två barn, 5 och 2 år gamla.
Yrke: Key account manager.
Tidigare arbeten: Rex Industri AB, Cykelringen, Prioritet Inkasso och Collector Bank.
Intressen: Familjen, fotboll, skidåkning, både längd och alpint, och träning i största allmänhet.
Gör helst en ledig dag: Umgås med familjen och hitta på någon kul aktivitet tillsammans, kanske åka pulka på vintern och leka i parken på sommaren.
Bästa tv-serie: Game of Thrones. Jag och Therese hade seriens intro som inmarschmusik på vårt bröllop.
Favoritlag: Arsenal.
Beskriv dig själv med tre ord: Positiv, ambitiös och tävlingsinriktad.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få unika erbjudanden, information och tips för att driva ditt företag.

Dela denna artikel

Facebook
Twitter
LinkedIn

Läs vidare...

Okategoriserad

Dynamisk träffpunkt som skapar möjligheter

Maria Biederbeck
offentlig sektor offentlig sektor
Nyheter

DIGG: Offentlig sektor skickar för få e-fakturor

DIGG uppmanar offentlig sektor att skicka e-faktura. Nu förekommer för mycket papper. Hacer Ok, KAM på InExchange, framhåller att lösningarna finns sedan länge.
Per Gustafsson
Okategoriserad

Gör som InExchange – följ Global Pride

Per Gustafsson

Ladda ner din guide om Peppol

Vad är Peppol och hur fungerar det? I denna guide får du lära dig mer om Peppol som format och infrastruktur. Enkelt och pedagogiskt.

Basic

Premium

Enterprise