Har du någon gång dragit dig för att driva in sena betalningar på grund av att du tror det skadar relationen med din kund? I så fall är du inte ensam. Men faktum är att du, med ganska enkla medel, både kan få in dina pengar och behålla en bra relation.

Steg ett för att lyckas med det här är, som i alla relationer, god kommunikation. I det här fallet betyder det ett tydligt avtal som gör att båda parter har samma bild av vad som ska göras och när det ska betalas.
 Det viktigaste för dig är att ha rutiner som gör att du genast märker om en faktura inte blir betald, och rutiner som gör att du vet hur du ska agera. Det kan finnas många anledningar till att du inte fått betalt i tid.

Missförstånd1. Missförståndet
Du har en bra relation med din kund men betalningen uteblir. Kanske har fakturan hamnat hos fel person, kanske saknas det information. Oavsett vilket är det viktigt att du snabbt följer upp för att få reda på vad som har gått fel. Ju snabbare du gör det, ju bättre blir det både för dig och kunden. Om något gått fel kommer kunden uppskatta att du reder ut det från början.

Kunden kan inte betala nu2. Kunden kan inte betala nu
Många gånger kan det vara så att kunden inte kan betala, då handlar det om att göra en snabb återkoppling, ingen vill givetvis stjälpa en bra kund. En god kommunikation gör att du kan lösa ut tillfälliga betalningsproblem, med exempelvis en avbetalningsplan. Men om du inte agerar alls är sannolikheten stor att du blir utan dina pengar och relationen blir lidande.

Är du banken?3. Du har blivit bank åt kunden
Och antagligen med en usel ränta. Inte bra. Om du inte har för avsikt att stötta dina kunder finansiellt gäller det att du snabbt följer upp och bryter trenden. Genom att agera på en gång visar du för kunden att betalningen är viktig för dig. För om inte du prioriterar din betalning, varför skulle då kunden göra det?

Att tjata tär på alla relationer
I stället för att ägna tid åt att få in dina pengar kan du överlåta detta till någon annan. Låt kunden förknippa dig med dina fantastiska tjänster och produkter, och låt själva påminnelsen komma från en tredje part.
Du sparar tid, samtidigt som du vet att uppföljningen görs på ett professionellt och tydligt sätt.
Kort sagt, om du låter någon annan ta hand om dina sena betalare, kan du exempelvis lägga lite extra omtanke på de kunder som faktiskt betalar i tid.

Att tänka på

  • De flesta kunder vill betala i tid. Relationen påverkas inte negativt för att du följer upp obetalda fakturor direkt. Däremot kan den påverkas om du inte gör det, och processen drar ut på tiden.
  • Ju tydligare du är, desto enklare blir det för kunden och desto nöjdare blir de.
  • Om du har haft problem med kunder som har lämnat dig på grund av uppföljning, kan det vara läge att utvärdera hur processen har gått till.
  • Kundens sista kontakt med företaget är ofta med kundreskontra, så det gäller att personalen där är lika serviceinriktad som på till exempel säljavdelningen. En kund som behandlas på ett rättvist och professionellt sätt i samband med en sen betalning kan faktiskt bli ännu nöjdare än den var innan.