Har du någon gång som mottagare ställt dig frågan:
Undra om leverantören skickat sin faktura än?
Som mottagare av e-fakturor via InExchange Network behöver du aldrig mer ha några sådana funderingar. Möjligheten att beställa en månadsrapport på fakturaflödet har funnits länge, men nu går det även att få en rapport på avvisade fakturor från leverantör – till och med varje dag om man vill.

InExchange Network förfinas kontinuerligt med helt nya funktioner eller förbättringar av dem som redan finns. Ett exempel är den utvidgning som skett gällande rapporter över fakturaflödet. Sedan en tid tillbaka kan man beställa rapporter på avvisade fakturor.
Linda Andersson, på Enterprise Support, vet att detta är en välkommen nyhet.
– Vi får väldigt ofta frågor från våra kunder om fakturor levererats eller inte. Och det är inte så konstigt egentligen. De som tar emot e-faktura har inte kunnat se om fakturan stoppats eller inte. Det har enbart leverantören haft kännedom om eftersom det bara varit han eller hon som fått felmeddelandet om att fakturan stoppats, konstaterar hon och tillägger glatt:
– Så detta att man även som mottagare kan förse sig med en rapport är givetvis jättebra. Allting blir mycket enklare. Det är bara att gå in och kolla.

Själva rapportbeställningen är simpel. När man som användare loggat in på InExchange Network är det bara att följa sökvägen Konto/Inställningar/Rapporter. Sedan är man framme. Väl där klickar man på pilen och väljer hur ofta man vill att rapporten ska skickas – dagligen, veckovis eller månadsvis.
– Rapporten skickas till den mejladress som man är inloggad på. Men vill man att fler användare ska ha rapporten är det enkelt ordnat. Då går varje användare in och registrerar detta, förklarar Linda Andersson.

Tjänsten som sådan innebär att en redan god kontroll över fakturaflödet blir ännu bättre. Tidigare ovisshet, huruvida fakturan skickats eller inte, elimineras. Har inte fakturan dykt upp, och leverantören envist hävdar, ”den är visst skickad”, är det bara att hänvisa till rapporten och konstatera ”men vi ser ju att den blivit stoppad”.
I rapporten anges till och med varför fakturan avvisats. Om det exempelvis beror på felaktig referenskod eller tekniskt fel. Som mottagare har man allt svart på vitt – behändigt serverat i mejlkorgen.

InExchange Network ska vara så användarvänligt som möjligt. Därför är det givetvis angenämt att tillgodose ett efterfrågat behov.
– Vi arbetar ständigt med kundorienterade lösningar. Rapporten om avvisade fakturor togs faktiskt fram efter förslag från en av våra kunder. Så den här funktionen är i hög grad resultatet av ett bra samarbete med våra kunder. Och det känns riktigt kul. Det är precis så vi vill jobba, säger Linda Andersson.