Inköpsanalys är tjänsten som öppnar för helt nya insikter i inköp och utgifter.
Antalet användare växer stadigt.
Under torsdagen fick medlemmarna i användarföreningen Raindance ett smakprov på hur gångbart det här verktyget är. Hacer Ok, key account manager på InExchange, var under 45 välmatade minuter uppskattad ciceron i Inköpsanalysens lättorienterade miljö.

Ekonomisystemet Raindance har en särskild användarförening. Den har bildats för att ta till vara på medlemmarnas intressen vad gäller utvecklingen av Raindance och för att medverka till ett kontinuerligt erfarenhetsutbyte mellan medlemsföretagen. Varje år arrangerar användarföreningen Raindance sina så kallade proffsdagar i Stockholm.
Årets upplaga av Proffsdagarna inleddes på torsdagen. Allra första programpunkten stod InExchange för. Hacer Ok, key account manager, redogjorde för tjänsten Inköpsanalys. Åhörarna i Vasasalen på Elite Place Hotel lyssnade uppmärksamt.

Den allmänna känslan var tydlig: här presenterades något som definitivt kan vara till stor hjälp.
– Det viktigaste vi vill förmedla är hur man på ett strukturerat sätt kan se över sina inköp. Alltså hur kan man ta fram rätt underlag för kommande inköp eller upphandlingar, menar Hacer Ok och preciserar:
– Det handlar om att strukturera upp inköpen och försöka fokusera dessa mot avtal och hålla kostnaderna nere. Det är budskapet.

Informationen som kan kombineras på oändligt många vis, och bilda värdefulla analysunderlag, finns dessutom några få knapptryck bort och väntar bara på att bli tillvaratagen. Allt som behövs är nyckeln som öppnar dörren till denna enastående faktabank.
Det vill säga tjänsten Inköpsanalys.
Och allra bäst blir resultatet när graferna i tjänsten uteslutande är baserade på elektroniska fakturor. Då kan informationen hämtas ända ned på radnivå. Vilket i sig är ytterligare ett budskap som Hacer och hennes kompanjoner återkommer till och anför regelbundet.
– Exakt, vi pratar om kraften i e-faktura och hur viktig den är, betonar hon och påpekar:
– Inte bara det att e-faktura är ett effektivt sätt att skicka och ta emot fakturor. Det är också ett sätt att använda all data den innehåller och som är så värdefull. Och just den kraften märker man så fort man börjar använda den här tjänsten. Man upptäcker vilken nyttig information det går att plocka fram, visualisera och analysera.

Som vi sa inledningsvis: det handlar om helt nya insikter i inköpsprocessen.
– Inköpsanalysen förser användaren med mängder av data att nyttja till strukturella inköp, upphandlingar och rutiner i organisationen. Det är snudd på förödande att inte utnyttja detta till effektiviseringar och besparingar, konstaterar Hacer Ok.

Läs mer om tjänsten Inköpsanalys HÄR