Inse att det inte finns några genvägar, var öppen, modig och pedagogisk.
För Annika Wallenskog är det konceptet som gör dig till en skicklig chefsekonom.
Hon har använt det själv med gott resultat.
I höstas korades hon till 2017 års kommunalekonom.

Annika Wallenskog är chefsekonom på SKL (Statens kommuner och landsting). I augusti mottog hon utmärkelsen 2017 års kommunalekonom. Priset delas ut årligen av Kommunalekonomernas förening. Utnämningen motiverades med att Annika har en analytisk och pedagogisk förmåga och kan göra kommunal ekonomi intressant.
Så frågan är: hur bär hon sig åt?

Under konferensen Offentlig Ekonomi, i Uppsala Konsert & Kongress, fick Annika möjlighet att berätta vilka byggstenar hennes prisbelönta yrkesutövande består av. Tankegångarna utvecklades först på egen hand och därefter med välkände moderatorn Erik Blix som frågeställare.
Annikas recept på hur man blir ”en vinnande chefsekonom” – som programpunkten hade som titel – grundar sig i huvudsak på tre primära ingredienser:

  • Inse att det inte finns några genvägar.
  • Våga vara öppen och modig.
  • Jobba på att vara pedagogisk.
    – Just dessa tre saker är väldigt viktiga för mig, deklarerar hon.

”Inga genvägar” kan direkt översättas med att vara ambitiös och inte backa inför arbetsbördan som i princip är nödvändig för att skapa förtroende och kommunicera den trygghet som kännetecknar en bra och fungerande arbetsplats.
– Jag känner att det är viktigt att man älskar sitt jobb, att man tycker att det är det roligaste som finns, resonerar Annika.
Hon menar att den glädjen behövs för att uppväga det faktum att det emellanåt är en hård och krävande roll. Det är mycket att hålla ordning på. Lagar och regler inte minst.
– Vissa låter sina medarbetare ta hand om uppgiften att läsa rapporter, och jag säger inte att det är fel, men själv vill jag personligen gå igenom underlaget för att bottna i en väl underbyggd uppfattning. Jag vill inte vidarebefordra andras synpunkter. Det ska vara mina egna tankar och idéer.

”Öppenhet” för Annika är att våga stå för sina åsikter och beslut även när det blåser snålt och trycket är hårt från medier. Och samma ärliga inställning bör råda såväl uppåt som nedåt inom den egna organisationen.
– Det är viktigt att inte bara berömma medarbetarna utan faktiskt också cheferna. Många gånger befinner sig cheferna i oerhört jobbiga situationer. Det kan handla om effektiviseringar och besparingar. Har man då en chef som vågar och orkar så gäller det att stötta den personen och påtala: ”jättebra gjort”. Annars står de väldigt ensamma, menar Annika och poängterar:
– Det blir ett bättre beslut om chefen i fråga känner att någon står bakom och hjälper till.

”Pedagogiken”, som Annika betonar, avser tydlighet. Fackspråk är ofta svårbegripligt. Prata i klartext. Hon tar upp ordet ”kassaflöde” för att statuera vad hon menar.
– Snöa inte in på kassaflöde. Säg så här i stället: Hur mycket pengar fick vi in och hur mycket pengar gjorde vi av med. Det är ju kassaflödet. Och hur finansierade vi detta om vi spenderade mer pengar än vi hade? Ja, antingen genom att låna, eller förbruka pengar som fanns sparade, eller, som ett tredje alternativ, man kanske har sålt saker och fått in pengar den vägen.
– För ärligt: vem förstår inte detta, tillägger Annika och knyter ihop resonemanget:
– Förklara alla ord. Jag tror att alla förstår mycket mer om man är väldigt tydlig och pedagogisk.