När jag är ute hos företag och diskuterar rutiner för kravhantering så får jag ofta höra att de som regel inte skickar formella skriftliga påminnelser med påminnelseavgift eller inkassokrav till sina stora kunder (som ofta också är stora företag). Jag frågar då alltid varför företaget resonerar så och jag får då ofta till svar att dem är rädda för att stöta sig med, eller att förlora kunden. Regeringens rapport ”Kartläggning av betaltider i näringslivet 2016” visar att orsakerna att stora företag betalar sina fakturor för sent är:

  • Tvister om levererade varor/tjänster 48%
  • Bristfälliga rutiner eller slarv 39%
  • Ökad lönsamhet 9%
  • Likviditetsproblem 4%

Att snabbt skicka en formell skriftlig påminnelse eller inkassokrav ger ofta god effekt för att reda ut invändningen och få fart på attestflödet. Avvaktar företaget medvetet med betalningen för att öka sin egen lönsamhet är påminnelsen eller inkassokravet ett måste för att få betalt. I de fåtal fall där det är likviditetsproblem är påminnelsen en förutsättning för att få betalt överhuvudtaget.

Generellt rekommenderar jag därför kunderna att alltid skicka påminnelser och inkassokrav för att få snabbare betalt. Enligt min erfarenhet så är det dessutom minimal risk att ett stort företag (som har en ekonomiavdelning som dagligen hanterar påminnelser och inkassokrav) känner sig stötta eller skulle avsluta relationen med en leverantör på grund av snabb och effektiv kravhantering.


Vill du få full kontroll på din kravhantering?

InExchange Påminnelse & Inkasso är en lättanvänd tjänst som ger dig betalt i tid.
Fyll i formuläret om du vill veta mer, så återkommer vi inom kort.