Kundblogg: Growth hacking del två

Från oss alla till er alla
I InExchange Network finns massor av kunskap.  I vår kundblogg delar företagen med sig av sin expertkunskap, ger tips och idéer till andra företag!

Först ut är Annica på XLNT Communication. De hjälper företag dagligen med marknadsföring, PR-arbete och sociala medier.

Läs del 1 här!

Hur blir du en Growth hacker?

För growth hacking behöver man inte vara tekniskt kunnig eller använda sig av en stor reklambyrå som lovar allt och mer till. Det handlar om att förstå din publik och dina kunder, använda den kunskapen på ett kreativt sätt för att via bland annat sociala medier väva in budskapet sömlöst i din målgrupps liv. Och, att kunna mäta och utvärdera kampanjer och innehåll för att nästa gång kunna utgå från resultaten och optimera kommunikationen.

Fem tips!

Bra rubriker
En bra rubrik bjuder in till läsning och gör att när materialet delas blir mer läst av andra som fått det delat till sig.

Lätt att dela
Det ska alltid vara möjligt att dela inlägget eller materialet, och det ska vara lätt att göra det. Det är delandet och spridandet som gör att exponeringen ökar. Något en kollega eller vän har delat ger materialet extra förtroende.

Skapa material för andra
Våga skriv gästinlägg i andra bloggar eller kommentera i bloggar inom områden där du är kunnig. De som läser inlägget eller kommentarerna i bloggen kommer att komma in på din sida eller på annat sätt bli intresserade av ditt budskap och produkt.

Skriv längre och relevant
Ju längre en besökare stannar på din sida efter att ha klickat på en sökning på Google desto bättre påverkas din ranking på sökningar. Google känner av ifall någon hoppat in på din sida och sedan direkt hoppat tillbaka till söksidan eller ifall det stannar länge på din sida. Det är viktigt att ditt material är relevant. Om du kan lösa problem åt en kund eller potentiell kund ökar möjligheten att hon läser ditt material igen, eller väljer er för ni har redan visat er kompetens.

Berätta din story bättre än andra

Det finns tusentals bloggar och hemsidor, men vad får någon att besöka er hemsida eller läsa ert material? Om innehållet är bra och relevant kommer det delas på sociala medier och få exponering. Skriv engagerande och informativt, till och för din målgrupp.

Avslutande
Lär känna din kund. Lär dig vad hon vill läsa och i vilka kanaler. När du kan målgruppens språk kan de lättare ta till sig ditt budskap. Ta henne i handen och spring tillsammans i mål. Hitta guldbitarna i ditt digitala marknadsföringsekosystem och tillsammans med din målgrupp hitta synergieffekterna.

Av: Annica Ljungberg, XLNT Communication

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få unika erbjudanden, information och tips för att driva ditt företag.

Dela denna artikel

Facebook
Twitter
LinkedIn

Läs vidare...

Okategoriserad

Dynamisk träffpunkt som skapar möjligheter

Maria Biederbeck
offentlig sektor offentlig sektor
Nyheter

DIGG: Offentlig sektor skickar för få e-fakturor

DIGG uppmanar offentlig sektor att skicka e-faktura. Nu förekommer för mycket papper. Hacer Ok, KAM på InExchange, framhåller att lösningarna finns sedan länge.
Per Gustafsson
Okategoriserad

Gör som InExchange – följ Global Pride

Per Gustafsson

Ladda ner din guide om Peppol

Vad är Peppol och hur fungerar det? I denna guide får du lära dig mer om Peppol som format och infrastruktur. Enkelt och pedagogiskt.

Basic

Premium

Enterprise