Från oss alla till er alla
I InExchange Network finns massor av kunskap.  I vår kundblogg delar företagen med sig av sin expertkunskap, ger tips och idéer till andra företag!

Först ut är Annica på XLNT Communication. De hjälper företag dagligen med marknadsföring, PR-arbete och sociala medier.

Growth hacking – väx utan stora investeringar

I marknadsföring i nya kanaler, och särskilt inom marknadsföring på internet, dyker det alltid upp ord och begrepp som skiner upp ett tag för att sedan falna och tas över av annat. Den senaste tiden har Growth hacking stigit på marknadsföringshimlen. Som begrepp är det relativt nytt, men det är något som har gjorts länge, på olika sätt.

Vad är nu growth hacking?
När små eller mindre företag inte hade tillräckliga resurser för ”vanlig” marknadsföring var de tvungna att hitta andra metoder, där nyttan av användningen av de knappa resurserna kunde utvärderas och användas för optimering. Inga pengar fick gå till spillo. Därför använde de sig av sin kreativitet, analytiskt tänkande och mätbara metoder för exponering och möjligheter till att sälja. Att hitta möjligheter och synergieffekter mellan metoder som SEO, Google analytics, content marketing och A/B-testing (se förklaringar nedan) skapade mätbart värde. Fokus ligger just på mätbarhet, för att kunna gå tillbaka, ändra och göra om, bättre än sist.

Hotmail var tidiga – fick 12 miljoner användare
Ett tidigt exempel på growth hacking är när Hotmail, innan de blev uppköpta av Microsoft, i varje mail som skickades via Hotmail la till meningen ”PS: I love you. Get you free e-mail at Hotmail.” med en länk till registreringssidan.

Tillväxten blev enorm. Inom sex månader nådde de en miljon användare, fem veckor senare två miljoner och när Microsoft köpte bolaget hade de 12 miljoner användare. Det var värdet i företaget och orsaken varför Microsoft köpte det. Men hur kunde Hotmail samla en stå stor kundbas? För de kände sin kund och enkelheten i möjligheten att starta ett eget konto.

Hur lär du känna din kund?
Med growth hacking gör att du hamnar i en korsning av produkten/tjänsten, statistik och marknadsföring. Använd dem så att alla använda delar skapar mer tillsammans än vad de hade kunnat göra var för sig. Men vad kan ingå i growth hacking?

SEO – Search enginge optimization.
När man med olika metoder vill optimera en hemsida för att hamna högre upp på sökningar på sökmotorer och därmed även öka besöken på sidan och förhoppningsvis öka försäljningen. Då de som ligger högst upp i en sökning får in mest trafik på hemsidan är det viktigt att optimera sin hemsida.

Google Analytics
Google erbjuder kostnadsfritt möjligheten att få detaljerad statistik på trafiken till och på din hemsida. Se vem besökaren är, när hon kommer och beter sig på hemsidan. I analysen kan man se ifall besökaren kommer från en banner, en annan hemsida eller sociala medier och vilket plattform besökaren använder. Analys av besöken och beteendet på hemsidan används för att ändra och optimera sidan för bättre konverteringsgrad

Content Marketing
Genom att skapa material och innehåll i olika format som till exempel redaktionellt material, how to-guider, foton, berättelser eller material skapat av besökarna själva skapar man relevant värde för läsarna och på så sätt attraherar målgruppen. I framgångsrik content marketing erbjuder man konsekvent hög kvalitetsinnehåll som löser eller hjälper läsaren med problem. Men det kan även vara material för underhållning eller för att skapa en gemenskap. Innehållet ska vara relevant, i en kanal där mottagaren finns och förmedlat vid rätt tidpunkt och på ett sätt som mottagaren kan ta till sig.

A/B- Testning
I A/B-testning har man med två varianter av till exempel en annons, annons A och annons B. Annonserna är helt identiska förutom en liten skillnad, det är skillnaden man vill testa. Efter att ha kört båda varianterna ser man vilken som fungerar bättre hos målgruppen. Sedan ändras annonsen efter den varianten som fick bättre resultat. Efter det gör man en ny variant av annonsen med en liten skillnad för att testa igen. Testa nya idéer justera och förkasta, testa igen och inse att ingenting är någonsin avslutat.

Avslutande ord
Det vi har gått igenom är de metoder och verktyg som kan användas i growth hacking. Nästa blogginlägg från oss kommer ge tips på hur man ska använda dessa för att bli en growth hacker.

Av: Annica Ljungberg, XLNT Communication