T-schakt i Örebro har som roll att vara samlad resurs för 70 delägare inom entreprenad. Bolaget har bland annat ansvar för fakturering.
Jonas Andén, IT/KM-samordnare på T-schakt, berättar i ett nytt kundcase – på vår referenssida – hur mycket enklare faktureringen blivit sedan det mesta skickas elektroniskt via InExchange. Mycket av tidigare tungrodda pappersarbete har försvunnit.
– Nu kan vi skicka en fil i stället. Det sparar enormt med tid, förklarar han.
T-schakt är typexempel på ett medelstort företag som sett fördelarna med att skicka fakturor elektroniskt. Bolaget övergick till detta för många år sedan och har successivt minskat ordentligt på pappershanteringen. I dag går 80 procent av deras fakturor via InExchange. I siffror räknat är det ungefär 1 000 fakturor i månaden.
– Det fungerar jättebra. Det är aldrig några problem, konstaterar Jonas Andén belåtet.
Jonas berättar mer om sina och bolagets erfarenheter av InExchange fakturatjänst i en längre artikel på vår särskilda samlingssida för referenser. Ni har länken nedtill. Faktum är att T-schakt tog tag i digitaliseringen en gång för alla när kravet på e-faktura ställdes allt oftare från kundhåll.
Till slut sköt man det inte på framtiden längre. Kontakt togs med InExchange så att man kom i gång.
– Vi såg ju en vinning i det också. Det är en väldigt stor hjälp för oss. Vi hade funderat på det redan innan kravet återkom allt tätare. Det som slutligen avgjorde var när Örebro kommun tyckte att vi skulle prova att skicka elektroniskt. Då hoppade vi på tåget. Vi såg inga hinder i alls att ta steget, säger Jonas Andén.
Digitaliseringen har inte bara betytt att kunderna som efterlyst e-faktura fått som de vill. Med tiden har den ena fördelen efter den andra blivit oerhört tydliga. Jonas Andén beskriver i artikeln hur mycket den administrativa bördan lättat. Han framhåller även andra sidor, som låga kostnader, hur lätt det är att bifoga bilagor och det exemplariska stöd man fått av supporten vid de tillfällen det dykt upp ärenden angående fakturalayout.