Det är fem år sedan som InExchange och Ekonomistyrningsverket höll gemensamma informationsmöten om Peppol.
InExchange har alltså i åratal framhävt Peppol. För oss är det självklart att förse våra kunder med en accesspunkt i Peppols nätverk utan kostnad.
Därför känns det positivt att även Statens servicecenter nu accelererar digitaliseringen genom att rulla ut Peppol till sina kundmyndigheter.

Statens servicecenter skriver om sin utökade etablering av Peppol i ett färskt pressmeddelande. Projektledaren Thomas Malmgren konstaterar att detta bidrar till en enklare digital hantering och ett stort kliv bort från att skicka pappersfakturor.
– Att fakturera via Peppol är enkelt. Allt du behöver är ett Peppol-ID, sedan fungerar det ungefär som när du swishar över pengar till någon. Du behöver inte veta vad mottagaren har för bank. Fakturan hittar fram via Peppolnätverket, förklarar Thomas Malmgren i en artikel publicerad för några dagar sedan (4 maj).

Henrik Möller, samtrafikansvarig på InExchange, framhåller att beskedet från Statens servicecenter verkligen är välkommet.
– Vi på InExchange uppmanar alla våra kunder som i dag får pappersfakturor från någon av statens kundmyndigheter att be dem börja skicka via Peppol i stället. Att på ett enkelt sätt få myndigheterna att skicka e-fakturor är något vi väntat på i över tio år, så detta är väldigt positivt.
– Som kund vill man inte krångla med en massa blanketter, anmälningsprocesser och tester för att ta emot e-fakturor. Att nu SSC säger att de ska börja skicka via Peppol är väldigt goda nyheter för alla som vill slippa det omständliga arbete jag nämner, poängterar Henrik.

  • Allting redan serverat

Det bekväma, såtillvida att man är kund hos InExchange, är att man redan har ett Peppol-ID och genom vår försorg även har kundernas Peppol-ID tillgängliga.
Komforten i att använda accesspunkten via InExchange innebär också en annan viktig plusfaktor. Det betyder att man slipper omaket att ansöka om en egen accesspunkt. En sådan ansökan är lierad med Peppols on-boarding-process och de tester som ska utföras enligt ett särskilt testcertifikat.
InExchange sköter dessutom alla uppdateringar automatiskt. Peppol har tillåtelse att ändra i formaten minst två gånger årligen. En systemleverantör eller intern tekniker kan sakna tiden att upprätthålla den bevakningen och hinna med kontinuerliga implementeringar.

  • Gynnsam nyhet

Statens servicecenter berättar att minst 59 kundmyndigheter kommer att kunna skicka e-fakturor via Peppol innan året är över. I första hand omfattas myndigheter anslutna till Statens servicecenters operatörstjänst. Tidigare kunde kundmyndigheterna enbart ta emot fakturor via Peppol.
Det här gynnar företag och organisationer, liksom andra statliga myndigheter, som redan är anslutna till Peppol. InExchange har en stor andel kunder knutna till Peppols nätverk via vår accesspunkt och som har friheten att använda valfritt fakturaformat eftersom vi alltid konverterar till standardformatet för Peppol vid behov. Många av dessa är även mottagare i Peppol – vi sätter upp alla som önskar detta – och kan alltså i fortsättningen ta emot fakturor i Peppol från statens kundmyndigheter.

Enligt Statens servicecenter kan det så småningom bli aktuellt att även skicka digitala fakturor till privatpersoner. Exempelvis att Skatteverket ska kunna skicka fakturor till privata digitala brevlådor som Kivra, Klarna och Qliro.
– I dag skickas det ut en mängd pappersfakturor. Skulle en sådan digital lösning bli möjlig, skulle det innebära enorma besparingar, säger Thomas Malmgren i pressmeddelandet.

Läs vidare:
Här har vi samlat vanliga frågor och svar om Peppol