I dagarna två har besökarna på Ekonomi & Företag i Kistamässan kunnat titta in på Café InExchange. Kaffemaskinen får jobba för fullt och även kundsamtalen avlöser varandra i ett högt tempo.
– Framför allt har leverantörsreskontra varit den stora snackisen, säger Karl Mann, sales account manager på InExchange.

Tvådagarsmässan Ekonomi & Företag marknadsförs som en arena för ekonomer och företagare där de kan lyssna på högklassiga föreläsningar, hitta nya konstruktiva affärslösningar och utöka sitt nätverk.
I montern som InExchange förestår har beskrivningen verkligen infriats. På en liten charmig yta har det designats en miljö som går i kaféstil. Utifrån det har det upprättats en menylista där den obligatoriska koppen kaffe kombinerats med föredrag om bland annat lagkravet på e-faktura inom offentlig sektor, mervärdestjänsten Påminnelse & Inkasso och hur enkelt det är att skicka sitt fakturaflöde med vår virtuella fakturaskrivare.

Om montern är en populär samlingspunkt? Jo, det kan ni lita på. Karl Mann berättar glatt att det krävs en medarbetare på heltid att oavbrutet förse kaffemaskinen med vatten. Besökstrycket är på topp – liksom hela kaféatmosfären.
– Så är det absolut, stämningen är mycket positiv, det är många skratt och glada kommentarer, menar Karl när han återger andan som råder i montern.
– Samtidigt förs det också samtal kring lite allvarligare ämnen som Påminnelse & Inkasso och betalningsbevakning. Det blir en mix kan man säga, både lättsamt och allvarligt på samma gång, fortsätter han.

Är det något specifikt som diskuteras lite extra?
– Sett till responsen vi möter blir det helt klart mycket prat om effektivisering. Och det gör ju förstås att biten gällande leverantörsreskontra blir högaktuell. Många som vänder sig till oss har funderingar kring skanning och då kommer man automatiskt in på skillnaden mellan skanning och e-faktura, konstaterar Karl och preciserar:
– Det är faktiskt rätt vanligt att besökarna inte vet skillnaden. Så fördelarna med e-faktura kontra skanning är något jag känner att vi återkommer till ganska ofta.
Är det någon av tjänsterna som InExchange erbjuder som är lite av ditt eget specialområde?
– Jag är lite av allt-i-allo, men hjärtebarnet är nog ändå Påminnelse & Inkasso och betalningsbevakning. Och då tänker jag inte minst på förutsättningarna att kunna ha dessa tjänster, det vill säga portooptimering och att skicka hela flödet med InExchange.

Sist, men inte minst, måste vi återkomma till utseendet på montern och konceptet att leverera budskapen från InExchange i kaféformat. Karl och hans kollegor har fått mycket uppskattning för den behagfulla inredningen.
– Något som vi hört ett otal gånger dessa dagar är att vi har mässans mysigaste monter, berättar Karl och konstaterar att kombinationen som InExchange tillhandahållit fallit mängder med mässbesökare i smaken.
Gott kaffe och god information lockar i alla lägen.