För exakt tolv månader sedan utvidgades InExchange med ännu en avdelning.
Då startade Produkt.
I dag har den årsgamla enheten sex medlemmar och det råder full fart.
– Vi har en bra idé om var vi vill, deklarerar Anders Markström, avdelningschef på produkt och affärsarkitekt.

Vid etableringen spikades följande direktiv: produktavdelningen har som syfte att säkerställa att InExchange utvecklar rätt produkter för att uppfylla företagets lång- och kortsiktiga mål.
– Precis, intygar Anders rakt och resolut. Det är uppdraget jag fått av vår vd (Mårten Köllerström) att utföra.
Och hur har det då gått? är den självklara följdfrågan. Eller frågan kanske snarare ska formuleras så här: hur långt har ni kommit? För det har onekligen räckt med att snabbt promenera förbi avdelningen för att inse att det jobbats frenetiskt i dataverkstaden.
Ingen rast ingen ro liksom.
– Vi har, känner jag, lyckats under året att bygga upp våra egna resurser och processer. Produktavdelningen har fått en egen stabil struktur. Vi har också hunnit inventera de produkter InExchange har att erbjuda. Vi har analyserat dem och bestämt vilka vi ska behålla och vidareutveckla. Det har vi haft en bra plan på ända sedan i höstas och den ser vi fram emot att ta i bruk, konstaterar Anders Markström.

Tydlig bild 

Du säger att ni vet vad ni vill. Vad innebär det mer konkret!
– Det betyder att vi har en väldigt tydlig bild av hur vår avdelning ska fungera och i ett större perspektiv hur hela företaget ska fungera. Vi är många på avdelningen som arbetat med ganska strikta och fungerande processer innan. Att ta med den erfarenheten in i det fortsatta utvecklingsarbetet av InExchange kommer att innebära något väldigt bra törs jag påstå.
Strategin att arbeta långsiktigt är uppenbar. Att successivt skapa möjlighet för tillväxt och addera ännu större värde för InExchange och dess kunder är en basuppgift för produktavdelningen, men det är viktigt att gå metodiskt till väga.
Sedan finns det en annan, fullt naturlig, faktor att ta hänsyn till.
– De flesta på Produkt är helt nya på InExchange och måste ges möjlighet att lära sig företaget. Det är ändå, om man generaliserar lite grann, produktavdelningen som ska ha störst koll på saker och ting. Jag kan känna att det är en tuff börda att lägga på många nya, menar Anders Markström.

Nya förbättringar

Hur som helst. Första året är avklarat och nu kan Anders och den övriga produktstyrkan lägga fullt fokus på 2018. Ambitionerna är stora, inställningen positiv och motivationen på topp. Anders menar att utåt sett kommer avdelningens arbete att synliggöras allt mer.
Kundnytta och produktvärde är och förblir primärt.
– Som så många andra aktörer på det digitala området har vi ett arv där lösningar gjorts av tekniker för tekniker. I det fallet sitter vi i samma sits som alla andra. Det är ett ganska klassiskt dilemma som exempelvis är påtagligt när det gäller internetbanker. Användarvänligheten får stryka på foten till förmån för tekniken, konstaterar Anders.
Han hyser en stark vilja att vända upp och ner på det förhållandet.
– Vi lägger ner mycket energi på att göra våra program ännu mer överskådliga och smidiga att använda. Det är förbättringar som våra kunder lär märka och uppskatta. Det här året kommer våra produkter att hänga ihop bättre, understryker Anders Markström.