E-fakturan sparar tid, jobb, miljö och pengar.
Från och med måndag – när vi kliver in i 2018 – kommer dessutom alla som skickar elektroniskt att spara ännu mer.
Då höjer Postnord sitt brevporto från 7 till 9 kronor.

– Ja, i och med att portot höjs blir det jämförelsevis ännu mer lönsamt att skicka e-fakturor, framhåller Nina Lemic, försäljningschef på InExchange, och väljer att betona:
– Vi utför heller ingen portohöjning gällande vår egen print. Postnords höjning kommer inte att avspeglas alls i vår prissättning. Vi ligger kvar på samma nivå som förut. Det blir på så vis betydligt billigare att printa via oss än att printa och skicka själv.
– Kanske det nya dyrare brevportot också utgör en tankeväckare. Det är faktiskt ett bra argument att mana på sig själv som kund att skicka mer e-fakturor, fortsätter Nina i en tydlig förhoppning och föreslår snabbt:
– En smart idé är att skicka allt med InExchange. Då får man nämligen fler fördelar. Dels slipper man det höjda portot och dels kan vi optimera andelen e-faktura och hitta det mest prisvärda, säkraste och miljövänligaste sättet att skicka på.

Stora fördelar

Postnords höjning från 7 till 9 kronor innebär att brevportot ökar med 29 procent från och med årsskiftet. Det är dessutom andra höjningen på mindre än ett år. Så sent som 1 april verkställdes förra höjningen till 7 kronor.
– Att skicka med post blir bevisligen dyrare och dyrare. Det ligger en väsentlig kostnadsbesparing i att använda sig av e-faktura i stället. Sedan har man även enkelheten i det hela. Det är också en välkommen vinst, resonerar Nina Lemic.
Kvalitetsmässigt har e-fakturan stora fördelar jämfört med att skicka en pdf på mejl alternativt på papper.
E-fakturans data går att läsa ner på radnivå. Den bjuder även på en helt annan spårbarhet. Du vet vad du skickade och när det gjordes, fakturan kan även hämtas upp igen, ifall det skulle behövas, och om något mot förmodan går snett, låt säga att identifieringen felar i referenskontrollen, meddelas det i webbportalen. Det är bara att justera den inkorrekta uppgiften och skicka om igen.
Nina påtalar också det bekväma i att ha en tydlig översikt.
– Skickar du allt via InExchange slipper du att ha olika kanaler och undviker merarbetet som det medför. Exempelvis när man mejlar från sitt affärssystem och så byter mottagaren mejladress. Då blir det automatiskt en del administration.
– Sedan har du den där högen med fakturor som ska skrivas ut, kuverteras och läggas på låda. Även den bördan försvinner om man väljer att skicka allt digitalt i ett enda flöde genom oss, konstaterar hon.

Snabbare betalt

Postnords reglering inför det nya året innefattar också mer än ett högre pris.
– Den andra biten, som händer från och med 1 januari, är att posten inte längre garanterar att A-post kommer fram på en dag, förklarar Nina Lemic och ser det som en viktig upplysning:
– Det där får stora effekter. Tar det längre tid för posten tar det längre tid innan du får betalt och det påverkar din likviditet. Så även det är ett bra argument för e-faktura. För det är ett sätt att förbättra sin likviditet i slutändan. Snabbare betalt betyder mer pengar i kassan.