Louise Bogren, InExchange

”Häng med när vi besöker Skövde – en del av det nya innovativa Sverige.”
Med den hälsningen leds vi in i en ny dokumentär som skildrar kreativiteten och entreprenörskapet i Skaraborgs största kommun.
Filmen är en gemensam satsning av Skövde kommun, högskola och näringsliv – däribland InExchange – för att lyfta fram den innovativa utveckling som pågår vid Billingen. Ett par episoder i berättelsen släpptes på tisdagen för visning. Hela filmen beräknas komma ut under andra halvan av november.

Webbisoderna, som formatet för de korta versionerna kallas, finns samlade på hemsidan www.innovativasverige.se. Där möter ni bland annat Louise Bogren (bilden) som är account manager på InExchange. Dokumentären är sådan att innovationskraften i Skövde speglas genom att vi får följa ett antal personer i deras vardag på respektive företag. Utöver Louise och InExchange får man träffa personer knutna till Volvo Cars, Zcooly & IUS Innovation, Untie Group/Bricknode och Coffee Stain Studios.

Fröet till filmen, eller snarare den utlösande faktorn, var resultatet av en nationell undersökning där frågan vad folk främst förknippar med Skövde möttes i stor utsträckning av svaren ”inget” och ”ingenting”.
– Vi kände samfällt att det inte var den sanna bilden av vår kommun, menar Mats Olsson, vd på det kommunala destinationsbolaget Next Skövde.
Skövde är i själva verket ett ypperligt exempel på den spännande utveckling, främst på det digitala och tekniska området, som sker utanför landets storstäder. Och det går med en fantastisk hastighet. Vi har InExchange som intagit en ledande roll inom datadriven affärskommunikation, vi har Volvo Cars som rent av är kronan i svensk tillverkningsindustri och vi har en högskola och teknikpark som lagt grunden för att Skövde blivit ett naturligt nav för landets dataspelsbransch.
Filmen ”Storverk i småstadsmiljö” lyfter fram allt det här.

Produktionen är utförd av filmföretaget Storyfire vars vd, Tobias Bringholm, betonar att de genast såg det bärande temat för dokumentären.
– Vi kunde snabbt konstatera att kommun, högskola och näringsliv i Skövde jobbar mycket som ett. Det var heller inget samarbete som hade skapats nu. Formen fanns sedan förut. Man kunde se innovationskraften i detta. En urkraft som var lätt att spåra och som vi tog fasta på, förklarar Tobias och tillägger att filmarbetet fick göras väldigt fritt utan påtryckningar vilket möjliggjort en objektiv redaktionell ton:
– Vi har fått göra filmen som vi velat. Vi berättar en sann historia som handlar om innovationskraften som pågår i Sverige utanför storstäderna.

Filmens webbisoder hade således sin premiär under tisdagen. Under hösten sker en omfattande marknadsföring bland annat i form av en digital kampanj. De sociala plattformarna anses avgörande för att nå ut till så många som möjligt. Kanske också den långa filmen (58 minuter) vinner TV-visning framöver. Den långa versionen släpps i slutet av november och har redan rönt nyfikenhet.
– Det pågår diskussioner med intresserade kanaler. Vi får se om den blir tablålagd, säger Tobias Bringholm förväntansfullt.

SE WEBBAVSNITTET OM INEXCHANGE HÄR

Varför är InExchange med i det här filmprojektet?
Maria Biederbeck, marknadschef:
– Vi vill bidra till Skövdes ställning som ett nav för innovation. Vi värnar också om studenterna på högskolan. De utgör en fantastisk resurs. Självklart är det vår önskan att de ska stanna kvar i vår kommun. Vi tror att förutsättningarna ökar om vi visar innovationskraften som finns i Skövde, att kommunen har mängder med bra arbetsgivare som erbjuder en spännande framtid.