Tack vare digitala fakturalösningar kan man sköta företagets fakturering  hemifrån oavsett om det är kund- eller leverantörsfakturor.
Många sätter stort värde på den friheten. Inte minst i nuvarande ansträngda situation när det känns tryggast att jobba på distans både för att skydda sig själv och sin omgivning.
– Du sköter fakturahanteringen som vanligt, men gör det hemma i stället för på kontoret, säger Peter Fredén, key account manager på InExchange.

Rådande omständigheter har inneburit tvära kast. Åtskilliga har bytt sina ordinarie arbetsplatser mot temporära hemmakontor. Dagens digitala teknik tillhandahåller en mängd plattformar för kommunikation. I regel löser det sig bra.
Men i vissa arbetsmoment kan avståndet utgöra en begränsning. Jobbar ni exempelvis på en ekonomiavdelning där manuell handpåläggning (skanning, validering, brevutskick och så vidare) ännu dominerar vet ni exakt vad vi menar.

Det uppkomna läget är ytterligare ett starkt skäl att uppgradera rutinerna. Har ni än så länge bara hunnit påbörja resan med e-fakturor, främst för ett leva upp till ställda krav för stunden, finns möjligheten att ta hjälp av InExchange att utveckla de här processerna fullt ut och maximera andelen e-fakturor.
Fördelarna brukar visa sig snabbt.
– Responsen vi får bekräftar den saken. Kunderna framhåller tryggheten de känner i att jobba med InExchange och våra lösningar. De tycker det är skönt att det fungerar i ur och skur och att de kan lösa det mesta på distans, framhåller Peter Fredén.
Pålitligheten är väldigt uppskattad. Att det är en lättnad, särskilt för ögonblicket när mycket annat är skakigt, intygas av många kunder.
– Vårt fakturaflöde är faktiskt det minsta jag oroar mig för i dag, konstaterar exempelvis Pernilla Eckervad.
Pernilla är verksamhetsutvecklare för ekonomi-reskontra vid Svevia. Hon är mycket nöjd över hur deras fakturahantering artat sig.
– Vi har arbetat målinriktat tillsammans med InExchange i syfte att ta emot samtliga leverantörsfakturor som e-faktura direkt i vårt attestsystem. Tack vare att vi har cirka 95 procent e-fakturor kan vi hantera samtliga fakturor på effektivast möjliga sätt.
Hon tillägger:
– Jag måste tillstå att det känns extra skönt för tillfället att ha det så här. Fakturaflödet är så viktigt för ett företag. Nu har vi en lösning som innebär att vi kan attestera, kontera och betala våra fakturor precis som vanligt.

Just att hela fakturaströmmen är tillgänglig i affärssystemet och aldrig längre bort än i datorn – och därför kan hanteras var man än befinner sig – är en trygghet.
– Genom att skicka hela fakturaflödet via InExchange är man försäkrad att fakturorna går iväg på bästa möjliga sätt. Är det e-faktura når de kunderna blixtsnabbt och läses in i deras attestsystem. Andra fakturor skickas via mejl. Sedan är det ett antal fakturor som printas för att därefter skickas vidare till kunderna även om den volymen minskar ständigt. Oavsett variant löser vi det åt våra användare och ser till att fakturorna löper på som de ska, förklarar Peter Fredén och noterar avslutningsvis:
– Under de senaste veckorna har andelen företag som vill utveckla sitt leverantörsfakturaflöde tillsammans med oss ökat kraftigt. Intrycket är att man mitt i osäkerheten som råder för närvarande inser värdet av ett strategiskt långsiktigt arbete med elektroniska fakturaflöden.

Fakturera på distans? Kom igång i dag!