Är ni semesterfirare och tycker om när det är högtryck?
Då kan ni avundas InExchange. Hos oss har högtrycket varit konstant hela våren. Det har rent av ökat på sistone i och med de senaste mätningarna om hur våra kunder upplever oss och våra tjänster. InExchange har enligt CSAT en kundnöjdhet på 97 procent och vad gäller NPS ligger vi på utmärkta 32.
Siffrorna är fantastiska. De värmer som en strålande glad sommarsol!

Gensvaret från våra kunder har alltid kännetecknats av ett stort förtroende. Det är dokumenterat sedan länge att kunderna uppskattar våra tjänster och supporthjälp. Lovorden som kommer in via CSAT och NPS – vilket är de två mätmetoder som InExchange använder sig av – understryker den saken. ”Mycket professionellt och trevligt bemötande”, ”Snabb respons” och ”Saklig, hjälpsam, visste vad jag pratade om direkt” är tre exempel i mängden på synpunkter som skrivits i kommentarsfältet.

Per Bäckström, chef för supportavdelningen på InExchange, är stolt över statistiken och alla hedrande omdömen.
– Självklart ligger det en tillfredsställelse i att få en bekräftelse på att vi har ett bra samarbete med våra kunder och att vi tillför dem ett mervärde, säger han.
Mätmetoden CSAT (Customer Satisfaction Score) kartlägger kundupplevelsen på ett specifikt ärende. Det är i denna mätning InExchange uppvisar en kundnöjdhet på 97 procent. Kunderna får möjlighet att ge sitt omdöme av upplevelsen och bifoga kommentarer.
Måttstock för det andra mätinstrumentet, NPS (Net Promoter Score), är utgångsfrågan: hur benägen är kunden att rekommendera InExchange till en bekant? Svarsfrekvensen ligger kring 10 procent. Skalan för NPS går från -100 till 100. Noll är således medel. InExchange snittar hittills i år på 32. Målet är 35. Trenden är positiv. Vi avancerar uppåt.

Mätresultaten vi hänvisar till sammanfaller med den mest hektiska period som vårt elvaåriga företag någonsin upplevt. Lagkravet om obligatorisk e-faktura vid all offentlig upphandling, som instiftades den 1 april, har inneburit en enorm tillströmning. Flera tusen nya kunder har tillkommit de senaste månaderna.
– Räknar vi antalet driftsatta kunder såg vi enbart i maj månad en uppgång med 320 procent jämfört med samma månad som i fjol. Det är en galen ökning, konstaterar Per Bäckström och reflekterar över den rekordartade tillväxten:
– Känslan är att marknaden mognat fullt ut. Naturligtvis är förhoppningen att dessa kunder också tar nästa steg. Det vill säga att man ser fördelarna med att skicka hela sitt fakturaflöde, även pappersfakturor, via InExchange. Det är nämligen då man får allra bäst effekt. Exempelvis genom att dra nytta av portooptimeringen som garanterar kunden det bästa och mest kostnadseffektiva leveranssättet.

Mervärdestjänsterna, som InExchange erbjuder, kommer överhuvudtaget bäst till sin rätt om hela fakturavolymen skickas i samma flöde. Nämnas kan bland annat tjänsten Påminnelse & Inkasso som vi driver i samarbete med Visma Financial Solutions. Påminnelsebevakningen sker med automatik och hanteras smidigt i flödet. En annan uppskattad tjänst är Betalt Direkt som ger möjlighet att få sina fakturor betalda inom loppet av någon dag.
– Och bara det faktum att det manuella arbetet minimeras rejält är ju en härlig vinst i sig. Dessutom minskar man miljöpåverkan – och det är också mycket värt, poängterar Per Bäckström och skjuter in ytterligare en tänkvärd sida i sammanhanget:
– Vi ser i våra kundmätningar att de som skickar allt via oss är de som också är mest nöjda med övergången till e-faktura.
Det i sin tur gör att vi osökt är tillbaka vid vår utgångspunkt. Den höga kundnöjdheten. Det visar hur användbara våra tjänster är och att vi jobbar på rätt sätt och med rätt saker.
– InExchange har kunden i fokus. Vi tillför kunden värden som bidrar till att förbättra verksamheten, förenklar vardagen och i förlängningen stärker konkurrenskraften. Det känns bra att kunna leverera fördelar som har så stor betydelse, understryker Per Bäckström.

Skicka alla fakturor på ett sätt – läs mer HÄR