Här är två just nu brännheta ämnen inom elektronisk fakturahantering:

  • Den 1 april nästa år blir det lag på obligatorisk e-faktura vid alla inköp i offentlig sektor. Det lagda lagförslaget förväntas få riksdagens bifall på onsdag i nästa vecka (13 juni).
  • Från och med november i år måste Sveriges samtliga myndigheter och verk vara anslutna till PEPPOL, som är ett europeiskt nätverk för elektroniska inköp, och det kravet ska alla myndigheter inom EU ha uppfyllt senast i april nästa år.

Hur har dessa nyheter tagits emot och hur stor är kännedomen?
Det är något InExchange valt att undersöka. Vi har utfört en större enkätundersökning där vi ställt frågor om detta. Över 700 personer från både privat och offentlig sektor deltog i undersökningen.

InExchange redovisar hela resultatet under tre dagar med start i dag.
I anslutning till presentationen publicerar vi tre spännande artiklar. Vi har intervjuat personer med djup inblick i förändringarna som kommer framöver och givit dem möjlighet att kommentera enkäten och, i viss mån, reflektera över svaren och den procentuella fördelningen.
Artikelserien inleds med en redogörelse av den del i undersökningen som vände sig till offentlig sektor och som tar avstamp i frågan: ”Hur ser ni på lagförslaget om e-faktura till offentlig sektor vid upphandlingar?”
I det här fallet är det Ulf Borg, IT-chef i Sunne kommun, som uttalar sig om resultatet. Han har en lång bakgrund i initierandet av digital fakturahantering, i form av projekt i såväl Värmlands som Västra Götalands län, och har varit anlitad av ESV och SKL.

Önskar ni hela undersökningen komplett sammanställd som pdf-dokument finns den att hämta för nedladdning på följande länk:
https://www.inexchange.se/enkat/