Stor andel kunder i InExchange Network

StorBild

Inspecta skickar cirka 120.000 kundfakturor per år, med mycket kunder inom offentlig sektor och fastighetsbolag, bland annat Vasakronan och Klövern.
En av anledningarna till att Inspecta valde InExchange var att så många av kunderna redan fanns i nätverket.
”Många av våra kunder ville ta emot e-fakturor i stället för pappersfakturor och vi ville så klart tillgodose våra kunders önskemål”, säger Towe Preusler, redovisningschef på Inspecta.
“Det rimmar också en del med vårt miljötänk, och kostar oss mindre i porto.” Inspecta siktar på att skicka så lite pappersfakturor som möjligt. De kunder som inte kan ta emot e-fakturor i dagsläget får fakturor på PDF.

“Vi gjorde ett utskick tillsammans med InExchange, där vi meddelade våra kunder att vi kunde skicka e-faktura. Det var många som hörde av sig och ville ha e-faktura framför pappersfaktura.”

Inspecta tar även emot e-fakturor från sina leverantörer. En leverantörsbearbetning gjordes, där InExchange kontaktade Inspectas leverantörer och hjälpte dem igång.
”Det gick fort att få igång allting. Vi fick bra respons direkt och 80% av våra inkommande fakturor är nu e-fakturor. Även små leverantörer kan skicka e-fakturor via InExchange Web”

Ökad mobilitet
Eftersom andelen e-fakturor har ökat så pass blir det mindre jobb med att sprätta fakturor. ”Nu kan ansvariga för leverantörsfakturor jobba hemifrån och behandla inkommande fakturor direkt.”

Towe är inne på InExchange Network dagligen.
“Er webbsida är kanonbra, den är lätt att jobba med och lätt att hitta allting. Vi får dagligen förfrågningar från våra kunder och leverantörer om att skicka eller ta emot e-fakturor.” Avslutar Towe Preusler på Inspecta.

Inspecta är marknadsledande i Norden och erbjuder tjänster inom besiktning, provning, certifiering, teknisk konsultation och utbildning. De har kontor i sju länder; Finland, Sverige, Norge, Danmark, Lettland, Estland och Litauen. I Sverige består Inspecta av 620 medarbetare och de har en omsättning på 790 MSEK.