”En enorm skillnad för vårt kassaflöde”

Swedol_Glada

Swedol startade sitt samarbete med InExchange våren 2013, för att skicka och ta emot e-fakturor. Under våren 2014 utförde de ett lyckat projekt för att snabbt och enkelt ansluta tusentals kunder.

Snabbare betalt, minskad administration och säkrare processer är några av de fördelar med e-fakturor som Swedol berättar om när vi träffar dem ute i Tyresö, där de har sitt huvudkontor.

Vi möter Anna-Karin Gustavsson och Marie-Louise Johansson från ekonomiavdelningen samt Torbjörn Hestell, IT-projekt ledare/koordinator, som tillsammans har drivit införandet av e-fakturor på Swedols kundreskontra.

Sedan starten av samarbetet med InExchange har Swedol kunnat minska sin pappershantering enormt, och med det minskat på den administrativa bördan. En annan påtaglig fördel är betalningarna.
”Vi får snabbare betalt nu när vi skickar elektroniskt, i snitt är det en veckas tidigare betalningar jämfört med innan. Och eftersom vi har så stora volymer så blir det ju en enorm skillnad för vårt kassaflöde”,  berättar Anna-Karin.

De flesta vill ta emot fakturor elektroniskt
Och det är inte bara likviditeten som blir bättre, tiden är en viktig aspekt.

”Vi har inte manuell handläggning för de fakturor som går via InExchange, allting kommer in och skickas ut automatiskt” berättar Marie-Lousie.
”Vi gör en körning där vi skickar fakturafilerna till InExchange, som sedan distribuerar ut dem. Vi märker inte av eller behöver tänka på vilket slutformatet är.” förklarar Torbjörn.

Torbjörn hade erfarenhet av InExchange på sin tidigare arbetsplats och med goda erfarenheter valde han att introducera InExchange på Swedol. När de började skicka elektroniska fakturor till sina kunder blev hans kollegor positivt överraskade.

”Jag trodde inte att så många kunder tog emot elektroniska fakturor, det var över förväntan. De flesta vill ha dem elektroniskt och de som vill ha papper är ett fåtal som minskar allt eftersom. Det börjar bli en självklarhet”, säger Anna-Karin, om att de kan nu skicka e-fakturor till fler än 8 000 av sina kunder.
”Vi blev väldigt glada att vi kunde komma upp i så höga volymer med InExchange.” fortsätter hon.

Swedol_Utsida

”Nu vet vi att fakturorna kommer fram, det är helt klart säkrare”
Säkerhet är även något som har stor vikt för Swedol.
”Att skicka ett brev, eller till och med e-post, är ju att lämna ifrån sig fakturorna och hoppas att de kommer fram. Med InExchange är e-fakturorna och pdf-fakturorna leveranssäkra. Om de inte gått fram får vi en avisering om det. Nu vet vi att fakturorna kommer fram, det är helt klart säkrare”, säger Anna-Karin.

Införandet av InExchange fungerade bra, och projektet leddes av Anna-Karin.
”Det är ett lyckat projekt, det har gått snabbt och smidigt” säger hon.
”Det spelar ingen roll vem av er vi har kontakt med, alla hos er är så himla positiva och glada och vi får alltid hjälp när vi behöver det. Projektet har i det hela gått väldigt mycket över förväntan” avslutar Anna-Karin.

Swedol är huvudsakligen inriktat på försäljning till små och medelstora företag inom kundsegmenten Åkeri och transport, Bygg och anläggning, Industri och verkstad samt Jord- och skogsbruk. Swedol har 40-talet butiker runtom i Sverige och Norge.